زندگی ابدی

نوشته هایی کوتاه در مورد جهان دیگر

زندگی ابدی

نوشته هایی کوتاه در مورد جهان دیگر

آموزش مجازی معارف قرآن و اعتقادات

پیوندهای روزانه

با مراجعه به روایات معصومین علیهم السلام، مشخص می‌شود که در شب اول قبر، از هر کس سؤالاتی می‌پرسند و بر طبق پاسخ‌هایی که آن فرد می‌دهد با وی برخورد می‌شود.

نگران نباشید! من در این مطلب اکثر این سؤالات را گرداوری کرده‌ام. همچنین برای اینکه خیالتان راحت باشد، پاسخ آن‌ها را هم قرار داده‌ام! پس با خیال راحت سؤالات را بخوانید و پاسخشان را «عمل» کنید.

شب اول قبر از کدام 13 مسئله سؤال می کنند؟

از خدا، از پیامبر، از دین، از کتاب، از امام، از عُمر، از اموال، از دوستان، از قبله، از نماز، از زکات، از حج، از روزه.

 

پاسخ این سؤالات چیست؟

            خدا

پاسخ: سؤال سختی هست! خدای من همان خدایی است که خدایی جز او نیست. همان خدای رحمان و رحیم. همان خدایی که من را خلق کرد و به من روزی داد و مرا تنها نگذاشت.

             پیامبر

                        پاسخ: حضرت محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله

             دین

                        پاسخ: دین مبین اسلام

             کتاب

                        پاسخ: قرآن کریم

             امام

پاسخ: امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام؛ به همراه یازده تن از فرزندان پاک ایشان علیهم السلام.

             عُمر (عُمرمان را در چه راهی فانی کرده‌ایم؟)

پاسخ: حدود 18 سال درس خواندم. مدرک گرفتم. رفتم سرکار برای کسب روزی حلال. عبادت خدا هم انجام دادم. به مردم خدمت کردم. با اهل خانواده خوش اخلاق بودم. جای شما خالی به زیارت معصومین علیهم السلام رفتم. به فقیران تا جایی که توان داشتم کمک کردم.  

             اموال (اموالمان را در چه راهی خرج کرده‌ایم؟)

پاسخ: هزینه های زندگی را پرداخت کردم تا خانواده‌ام راحت‌تر زندگی کنند. پول مدرسه بچه‌ام را دادم. برایش عروسی گرفتم. (به صورت مجاز) بخشی از پولم رو صرف تهیه مسکن کردم و یک عمر به صاحب خانه اجاره دادم!  

             دوستان (با چه کسانی دوست بوده‌ایم؟)

                        پاسخ: با آدم‌های خوبی دوست بودم. اهل نماز و روزه و خمس بودند.  

             قبله

                        پاسخ: کعبه

             نماز

پاسخ: از همان اول سن تکلیف، نمازهایم را خوانده‌ام. گاهی قضا شدند و گاهی یادم رفت. اما این اواخر سعی کردم قضای آن‌ها را بخوانم.

             زکات

                        پاسخ: پرداخت کرده‌ام

             از حج

پاسخ: مستطیع بودم و رفتم. (یا مستطیع نبودم و نرفتم با اینکه خیلی دوست داشتم بروم)

             روزه

                        پاسخ: از همان روز اول، همه‌ی روزه‌هایم را گرفتم

 

::: سؤالات فوق به سه دسته تقسیم می‌شوند:

            1ـ سؤالات اعتقادی: خدا، پیامبر، دین، کتاب، امام، قبله

            2ـ سؤالاتی که مرتبط با اعمال هستند؛ این سؤالات خودشان دو دسته هستند:

                        الف) اعمال ثابت و روزانه یک مسلمان:

                                    نماز، زکات، حج، روزه

                        ب) اعمالی که مرتبط با روش زندگی ما هستند:

                                    دوستان، اموال، عُمر

شاید بتوان گفت که با یک زندگی عادی و بدون مشقت، 10 سؤال از سؤالات فوق را بتوانیم به راحتی پاسخ دهیم. (دسته اول و دوم)

به نظر من دسته سوم سؤالات هستند که افرادی مثل من، در پاسخ دادن به آن با مشکل مواجه هستند. مخصوصاً سؤالی که در مورد «عُمر» پرسیده می‌شود.

نظر شما چیست؟ 

۹۲/۰۵/۱۱ موافقین ۰ مخالفین ۰
علی زمان

سؤال قبر

قبر

نظرات  (۴۵)

دیوانه ها
مگه تست کنکوره که نمونه سوال میدید؟
مگه خدا غافل بوده چی بودیم و چه کردیم؟
خدا همه ما رو به راه راست هدایت کنه
پاسخ:
سلام
متشکرم از نظر شما
دقیقاً همین سؤال ها رو از ما می پرسن
هدف از این مطلب این بود که همین الآن خودمان را آزمایش کنیم و ببینیم که پاسخ هایمان درست است یا نه
با سلام و احترام
جالب بود اما مگه شب اول قبر مثل امتحانهای دنیا امتحان گرفته میشه که سوال و جوابهاشو حفظ کنیم؟ به نظرم هر کس در طول زندگی عملاً به این امور اعتقاد داشته میتونه به راحتی پاسخ بده و هرکس اینطور نباشه جوابها رو هرقدر که حفظ کرده باشه هم فراموش میکنه. اینطور نیست؟
پاسخ:
سلام
من هم به همین مورد اشاره کردم
در آخر خط 4 و ابتدای خط 5 
باید یک عمر اینگونه عمل کنیم تا بتوانیم پاسخ دهیم
سلام خیلی مطلب بجایی بود...
اجازه میدین اینو تو سایتم بزارم؟ لطفا بگید ضروریه
پاسخ:
سلام
حتماً این کار را انجام دهید؛ حتی بدون ذکر منبع!
هدف ترویج دینداری هست
سلام .. 
پس تکلیف کسانیکه مسلمان نیستند چیست ؟
اصلا کسانیکه پیرو هیچ دینی نیستند بالاخره بندگان خدا که هستند و به اعمالشان باید رسیدگی شود !! چگونه رسیدگی میشود ؟؟

پاسخ:
سلام
این سؤالات رو قرار دادم تا اونایی که مسلمون نیستن یه فکری بکنن
با سلام بسیار مطلب آموزنده وبه جایی بود دستتون دردنکنه ما مسلمانان برای عاقبت بخیری در دنیا وآخرت نیازمندخواندن مطالب آموزنده دین مبین اسلام هستیم ودر این بین افراد خیر خواه وانسانهای شریفی هستند که با تلاش وهمت خویش سعی در اشاعه مطالب آموزنده دینی هستندوخداوند متعال نظر خیر برشما عزیزان داشته که در این راه فی سبیل الله قدم برداشته ایدخداوند متعال به همه شماعزیزان خیر بسیار دهد انشاالله
 وبا آرزوی قبولی طاعات وعبادات شما عزیزان  وتوفیقات روزافزون در پناه رضای خدای مهربان رادارم
خواهشی دارم ازشما عزیزان هر مطلب آموزنده دینی که به نظرتان میرسد ومطالعه داریدما کاربران تشنه معنویت وآموزش مطالب ناب اسلامی را مستفیذ وبهره مند  نماییدممکن است هر مطلبی از نظر شما عزیزان ساده باشداما برای برخی ازما کاربران نیازمند شنیدن وخواندن ویادگیری آن مطالب دینی باشیم برای ما این مطالب را در سایت بگذاریدبسیار ممنونم و نهایت  قدر دانی وسپاسگذاری را دارم

خدای متعال شما عزیزان را خیر وسعادت بسیار دهد انشاالله
پاسخ:
سلام
متشکرم از اظهار لطف شما

سلام
ببخشیداااااااا ولی خیلی بچه گانه مطلب می زارید. در حد دبیرستانی ها. یه کم عمق بدید به سایتتون.
کجای خط 4 و 5 نوشته باید عمل کنیم تا بتونیم جواب بدیم؟

اولا اگر ملکه نشده باشد توی وجود آدم نمی تونه جواب بده(أنوار العرفان، ص: 331) و  ثانیا فرد یا به عقاید حقه دسترسی دارد یا ندارد. اگر دسترسی دارد مطالب بالا برای او اتفاق می افتد
اگر دسترسی ندارد یا قاصر است یا مقصر
اگر قاصر است، مستضعف است و تکلیفش رو توی کلام نمی تونند تعیین کنند- خدا تعیین می کند
اگر مقصر است یادم رفته چه اتفاقی براش می افته. ر.ک. به "کشف المراد"

ولی خیلی سطحی مطلب می زارید بجای اینکه زیاد مطلب بزارید خوب مطلب بزارید تا مصداق الهکم التکاثر نشیم
ا
پاسخ:
سلام
متشکرم از نظر شما
واقعاً سؤالات شب اول قبر ساده هستند
این تقصیر من نیست

ضمناً ملکه شدن مربوط به اعتقادات هست نه اعمال
همان طور که نوشته شده، فقط 5 سؤال اعتقادی هست
این 5 سؤال بسیار قابل توجه هم هستند؛ اگر تأمل کنید می بینید تمامی این سؤالات ملکه ی شیعیان حتی بسیار بسیار معمولی هم هستند
یعنی اصلاً لازم نیست علم خاصی را بلد باشیم و یا به کتب خاصی مسلط باشیم

در مورد اعمال هم، فقط و فقط با عمل کردن می توانیم جواب بدهیم چون در آن موقف نمی توانیم دروغ بگوییم پس باید عملی باشد که بتوانیم پاسخگو باشیم.

ضمناً مجدداً انتهای خط 4 و ابتدای خط 5 را مطالعه کنید! آخرین جمله را مجدداً اینجا می آورم:

پس با خیال راحت سؤالات را بخوانید و پاسخشان را «عمل» کنید.

تصویر مطلب بسیارعالی است کسی از داخل قبرعکس گرفته است .
پاسخ:
بله، واقعاً زیباست
البته من هم کمی افکت به آن اضافه کرده ام
یعنی خداوند از اعتقادات و ادیان ما خبر ندارد که جهت اطمینان بیشتر ازمون دوباره سوال میکنه ؟ افراط زیاد در مذهب و دین باعث انزوای نسل جدید شده است ...
خداوکیلی لاقل این جمله رو قبول کنید ....
پاسخ:
سلام
این که خدا خبر دارد یا ندارد، ربطی به این موضوع ندارد

خداوند متعال عالم به همه چیز است، حتی عالم به سرنوشت ما، پس چون عالم است ما به این دنیا نیاییم و مورد امتحان قرار نگیریم؟
خداوند متعال همه ی کار های خود را با اسباب و واسطه ها انجام می دهد، سؤالات شب اول قبر هم نوعی سبب و وسیله هستند.
عالی بود واقعا مطالب شیرینی هستند ممنون
سلام
فک کنم اولین سوال نماز باشه پس چرا دهمین سواله؟!!!!!!!
ممنون از مطلب تون
یاعلی
پاسخ:
سلام
مجموعه این 13 سؤال را از 3 روایت جمع آوری کردم
اصراری بر روی ترتیب نداشتم
سلام
خوب بود
احسنت.
پاسخ:
سلام
متشکرم از نظرتون
با سلام
خدا خیرتون بده این سوال ها رو که گذاشتین یه لحظه فکر کردم مردم و دارن ازم میپرسن ایا اون زمان میتونم بگم که خدایم الله است و .... و یا بر اثر اعمال بدم زبونم بند میاد   خلاصه اینکه تکونم داد امیدوارم به همین راحتی که خوندیم جواب هم بدیم بحق پیامبر و اهل بیتش و قران و الم
پاسخ:
سلام
من هم هر بار که این 13 سؤال را می خوانم، ترس وجودم را فرا می گیرد
ترس از اینکه مبادا در لحظه ای که باید جواب بدهم، زبانم بند بیاید
۱۵ مرداد ۹۲ ، ۱۵:۲۹ علی آقا قربانی
سلام.خیلی عالی بود اومیدوارم تمامی مطالبی که تو سایتتون میزارید از منابع محکم وموثقی باشندتابیشتر گمراه نشیم.
وبازهم تشکر ازشما
پاسخ:
سلام
حتماً همین گونه است
خوب بود کلی خندیدم
پاسخ:
انشاء الله در شب اول قبر هم خندان باشیم
با سلام
لطفاً اگه در مورد فشار شب اول قبر و یا سرازیری قبر مطالبی دارین ارائه کنین ممنون می شم .
پاسخ:
سلام
انشاء الله حتماً
سلام.
مطلب بسیار خوبی بود.
منم با شما موافقم آدم باید عمری این چنین زندگی کنه تا بتونه درست جواب بده وگرنه مثل این می مونه که وقتی آدم یه کار بدی انجام میده بعد که ازش میپرسن چیکار میکنی؟ یهو حول میشه و همه چی یادش میره...
الهی به امید تو.
پاسخ:
سلام
متشکرم از نظر شما
حتماً همین طور است که شما فرمودین
سالها مروجان دین سعی کردند با ترساندن ما از چیزهایی مثل قبر و شب اول قبر و ... بقول خودشان ما را راهنمایی کنند و تشویق به انجام تکالیف دینی نمایند . اما اثری نداشت و ما همجنان راه خود را میرفتیم تا آنکه سیدی از نسل پیامبر بزرگوارمان پیدا شد که انقلابی را در این دیار رهبری کرد که یکی از برکات آن آشنایی ما با اسلام ناب محمدی صلی الله و علیه و آله و سلم بود . در این آشنایی ما یک حسی را تجربه کردیم . احساس کردیم عاشق شده ایم . عاشق پیامبر عزیز , عاشق سیزده معصوم دیگر سلام الله علیهم اجمعین و هنگامی که بخود آمدیم دیدیم نماز میخوانیم و روزه میگیریم و ... و دیگر نمیترسیم . از هیچ چیز و هیچ کس . و با قرآن مانوس شده ایم و هر چه این عشق و محبت به چهارده معصوم علیهم السلام و قرآن کتاب خدا بیشتر میشد اعمالمان چه از نظر کیفیت و چه از نظر کمیت بیشتر و بهتر میشد و هر چه این افزون تر میگشت آنرا زیاد تر میکرد . ترساندن و ترسیدن فایده ای ندارد . عاشق کن و عاشق شو . والسلام .
پاسخ:
سلام
بسیار کمند افرادی که از روی محبت زیاد، پیروی می کنند

خود خداوند متعال در قرآن کریم بسیار زیاد تحذیر داده است، این یعنی ترساندن
خداوند متعال هم در قرآن کریم با وصف جهنم و عذاب های آن ما را ترسانده است

مرحوم امام خمینی هم در کتب خودشان مفصل تحذیرات الهی را بیان می کنند.
باید آثار ایشان را با دقت بیشتری مطالعه کنید
۱۸ مرداد ۹۲ ، ۱۵:۴۳ حسن ( اسم مستعار)

خدایا من جونم اما خیلی گناه کارم  حتی برا کسایی که می خونن روم نشد اسممو بنویسم میدونم تو بزرگی میدونم تو بخشنده ای اما برای این تو این دنیا گناه کردم که هر چی رو از راه درستش رفتم بهش نرسیدم  عشق - پول - آرامش - لذت مگه ما آدما اجتماعی زندگی نمیکنیم ! خوب تو همین جامعه فهمیدم گناه چیه چون احتیاج داشتم بهش  برا چیزایی که خواستم خودت کمک کن وقتی از این دنیا بریم که آماده ی این 13 تا سوال شده باشیم


سلام خسته نباشید
ایا شما بیشتر از ازرائیل میترسید یا ازاتش جهنم
باتشکر وممنون از سایتتون
پاسخ:
سلام
حقیقتش این است که از هر دو تایشان می ترسم
و چون هیچ کدامشان را ندیدم، نمی توانم بگویم از کدامشان بیشتر می ترسم!
سلام فکر کنم هر مسلمانی این سوالها رو باید بارها شنیده باشه
واقعا همه ی سوالا سخت هستن وبه گفته ی شما سخت تر از همه سوال عمر 
وای به روزی که جوابی نداشته باشیم و در مقابل خدای خودمون شرمنده بمونیم ونتونیم بگیم خدایا عمری که بهمون دادی به خوبی وبرای رضای تو استفاده کردم وببینیم که همش به بطالت و غفلت گذشته
خدا خودش به همه ی ما کمک کنه چون ماها که معصوم نیستیم پس با  قدرت خداوند  وتکیه بر خودش وراهی که بهمون نشون میده انشاالله موفق بشیم
فکر نکنم کسی باشه که اصلا گناهی نداشته باشه جر معصومین...
پاسخ:
سلام
بسیار متشکرم از نظر پرمحتوایی که نوشتید
چشم امید ما به رحمت خداوند است و گرنه توشه مان چندان پُر نیست
۲۶ مرداد ۹۲ ، ۱۳:۲۸ خادم الحسین (علیه السلام)
سلام
مطالب پر محتوایی دارین با افتخار لینک شدید
سلام  ممنون از مطالب جالب توجهتون
من این مطالب رو برای مسجد استفاده می کنم
متشکر
پاسخ:
سلام
حتماً استفاده کنید
بسیار خوشحال می شویم
خداوندا به همه خُل و چِلهایی که آفریدی عقل سلیم و شعور بکار گیری آن را عطا کن! باشد که همه رستگار شویم!
آمین
برادر من، مسلمونی به خرافه پروری نیست!
تو فکر میکنی که خدا نمی دونه که تا قبل از مرگ هر کدوم ما چه غلطی کردیم و به چی اعتقاد داشتیم؟
فکر می کنی اون طرف هم میشه ظاهر سازی کرد؟ تقلب کرد و دروغ گفت؟
پاسخ:
برای دعای اول شما آمین می گویم
من هم همچون شما معتقدم مسلمانی به خرافه پروری نیست

اینکه خدا می داند یا نمی داند مسئله ای را حل نمی کند! بارها رد این وبلاگ به این مطلب اشاره کرده ام
خداوند متعال اینگونه اراده کرده است که تمامی کارهایش را با اسباب و وسایل انجام دهد و نه مباشرتاً
اگر فکر کنیم که چون خداوند می داند، پس سؤال و جواب شب اول قبر هم بی فایده است، پس اساساً کل قیامت هم بی فایده است بلکه از این بالاتر، زندگی کنونی ما هم بی فایده است، اصلاً آمدنمان به این جهان بی فایده است چون خداوند به عاقبت ما و رفتارهای ما علم دارد!

ضمناً کسی در ایجا سخنی از تقلب و دروغ نکرد
در آخر از نظری که دادی تشکر می کنم
۲۹ مرداد ۹۲ ، ۱۲:۰۴ حسین دهقان
باسلام
عالی بود استفاده کردیم

فقط یادتان رفته که اینو اضافه کنید
ما از عاشقان امام حسین هستیم و در اول و اخر هر جوابی که قراره بدیم یه جمله را تکرار میکنیم::
انا کلب الحسین

پاسخ:
سلام
قطعاً همین گونه است
سلام داداش . خسته نباشی ممنون از مطالبت. با این توصیفات هرکه غیر مسلمون باشه فاتحش خوندس دیگه . اصلا چه اجباری هست که همه مسلمان بشن مگه ما لا اکراه فی دین نداریم ؟ میشه همچین  چیزی؟ این طرف بگیم لا اکراه فی دین ولی اگه مسلمان نشید دهنتون صافه ؟ این روایات که میگید از کیست ؟ مگه ما برای روایات سند معتبری داریم ؟ اصلا مگه کسی مرده و برگشته که بدونه چی می پرسن ؟ تازه به جز سه مورد که شما گفتی بقیه ی موارد اعتقادی و نمیشه براش جواب حفظ کنی و بره . به نظر من دین شخصیه و از اینها مهمتر حق الناسه . البته من معتقدم تمام انسان ها وظیفه دارن به اعتقادات هم احترام بذارن. ولی فکر کنم خداوند خدمت به خلق رو بیش تر از اعتقاد به خودش می پسنده ومسایل اعتقادی در درجات بعدی قرار داره .   
پاسخ:
سلام
معنای لا اکراه فی الدین اینی که شما گفتین نیست، قطعاً نیست
می تونه معناش این باشه که خداوند متعال کسی را مجبور نمی کند، همه درانتخاب دین آزاد هستند اما به هر حال باید جواب پس بدهند
سلام.جوانی هستم غرق گناه اگه کسی هست کمک کنه بهم ایمیل بزنه
reza.karimi26@gmail.com
karimi_reza94@yahoo.com
پاسخ:
سلام
از خداوند متعال کمک بخواهید
حتماً جوابی می شنوید
سلام  با این حال که گهگاه از این سوالها شنیدم ولی جمعشون رو ندیده بودم به قول شما ساده هست ولی خداییش وقتی بری تو عمق سوال حالمون گرفته میشه
مثلا فکر نکنم با ا ین زرنگی بگم مالم در راه فلان خرج شد اون ها هم لبخند بزنن
وای ولی واقعا حس عجیبی پیدا کردم
مرسی
راستی استاد اندیشه اسلامی ما میگفت زماین که اعتقاد به پیامبر رو پرسیدند باید بگید تمام پیامبران الوالعزم!!!
پاسخ:
سلام
بله واقعآً سخت است
گمان می کنم اگر عنایت الهی در آن زمان نباشد، اصلاً نتوانیم پاسخ دهیم، حداقل در مورد خود من اینگونه است
در مورد پیامبران اولوالعزم هم ما آنچه را می گوییم و معتقدیم همان هم صحیح است، خودش از جمله تعالیم پیامبر اسلام است، پس اگر سر بسته و به صورت کلی همه تعالیم پیامبر اسلام را قبول کنیم، به آن ها هم معتقد شده ایم.
اصطلاحا می گویند به «ما جاء به النبی» معتقد شویم
خانه از پایبست ویران است. خرافات و فقط خرافات
پاسخ:
تعبیر بسیار جالبی داشتید: خرافات
باید بر روی این تعبیر بسیار تحقیق کنید و دلیل محکمی پیدا کنید
به هر حال یادتان باشد روزی در مقابل خداوند متعال قرار گرفته و باید پاسخگو باشید، در آن زمان نمی توانید فقط بگویید: خرافات!
حتماً از شما دلیلی می خواهند، پس به دنبال دلیل باشید که سحر نزدیک است
سلام علیکم
برادران عزیز
نگاه به مسائل اعتقادی که تنها از انها خبر داده شده، ظاهری نباید باشد. سوال و جواب قطعاً با سوال و جواب دنیوی تفاوت دارد. در سوال و جواب دنیوی امکان فرار، دروغ و ... هست اما اخروی و یا سوال و جوابی که در برزخ می شود خیر. این اعمال هستند که حقیقت را می گویند حال به زبان باشد یا دیگر اعضاء و جوارح.
مهم انجام دادن واجبات و ترک گناه در دنیاست مطابق قرآن و سنت رسول و ائمه. اینگونه باشد قطعاً هر سوالی که پرسیده شود پاسخ گفته می شود. نیازی به فکر کردن در مورد نوع سوال، روش پرسش، میزان سوال و یا پرسشگر نیست.
سعی شود نگاهمان عمیق باشد به این گونه مسائل و از طرح مطالبی که بهانه دست معاندین دین میدهد خودداری کنیم. 
با تشکر
پاسخ:
سلام
بسیار متشکرم از اینکه نظرتان را بیان کردید
من معتقدم گاهی وقت ها طرز بیان متفات مطالب مذهبی باعث تأثیرگذاری بیشتر آن ها می شود
مرسی عالی بود .پاداشتون باخدا،فقط من حوصله ندارم نمازم رو بخونم خواهش می کنم کمکم کنید ایمانم قوی شه
درود
خوبه فقط قشنگتر وبهتر مطلبتون را بنویسید
سلام . مطلب مفیدی بود اما یه سوال ما مسلمونیم اما تکلیف اونایی که دینشون فرق میکنه چیه باید چی جواب بدن و این که اونا که مقصر نیستن که تو یه کشور اسلامی به دنیا نیومدن تکلیف چیه 
پاسخ:
سلام
اون هایی که حق بهشون عرضه شده و فهمیدن دینشون اشتباه هست، اما به دنبال دین حق نرفتن، که وضعشون خیلی خوب نیست
اون هایی هم که در طول زندگیشون، حق بهشون عرضه نشده، خداوند متعال در آن دنیا یک بار دیگه ازشون امتحان میگیره

محل تولد انسان ها خیلی هم بی حساب و کتاب نیست
به صورت کلی کارای خدا به حساب و کتاب نیست
فراموش نکنیم که دانستن این سؤالات و حتی شیوه ی پاسخ گویی به آن ها مطلبی به این راحتی نیست که میت با پاسخ دادن به آن ها از این مهلکه درگذرد. پاسخ همه  این سؤالات باید اول در  وجودمان نهادینه و وجدانی شود و عمری با آن ها عملا زندگی کرده باشیم. حتی داریم که فردی برای خوشایندی نکیرین می گوید خدای من شما دو نفر هستید!! پس این سؤالات تا از نهاد شخصی عامل و متذکر به آن حقایق برنیاید مثمر ثمر نیست.
خمس 20 در صدی رافراموش کردی

خیلی عالی بود خدا کنه همیشه یادمون بمونه یه روزی همچین شبی رو پشت سر میذاریم

باسلام بچه ها دل رو به صاحبش بسپارید تودنیا تو قبر تو قیامت حتی تو بهشت و جهنم  جلو برید کیف کن جمله رواز اقامون حضرت علی (ع) :خدایا اگر مرادرآتش جهنم بسوزانی از تو شکایتی ندارم بگو از دوری تو چه کنم (فرازی از دعای کمیل ابن زیادنخعی)
سوال تستی هم توشون هست?



۰۸ مرداد ۹۳ ، ۰۲:۳۷ سیدسعیدمیرنظامی
همه ی ما گنه کاریم و کسی جزخدارو نداریم چه این دنیا چه آن دنیا پس طبق آیه قرآن توکلت علی الله خداوند مهربونه 
به نظر من سوالها آسان است ولی جوابش فقط برای کسایی که عمرشان را برای روز جواب صرف کردند آسان است. مثل کنکور برای رتبه های تک رقمی :)
متشکر از مطلبتون کاش سند روایاتی که فرمودی هم می آوردید
مسکرات دوس دارم.
خدا همه رو شفای عاجل بده مخصوصا نویسنده این مطلب مضحک.
۰۳ آبان ۹۳ ، ۲۱:۵۴ امیر علی۱۲ساله
سایت خیلی خوبیه از این سایت ها خیلی بزارین

واقعا همیناس

۱۳ آذر ۹۴ ، ۱۸:۴۵ پیورخط رهبری
سلام...خسته نباشید...
واقعا سپاس گذارم که این مطلب بسیار ارزشمند را در سایت خود قرار دادی.من یک لحظه فکر کردم دارند این سوالات را از من میپرسند ومن خودم باتوجه به زندگی خودم جواب دادم...خداخیرتان بدهد انشاالله...
اجرکم عندالله...
سلام.واقعا ممنونم از این اطلاعات خوبتون حالا چه درست باشه یا نه مهم نیته ک باید پاک باشه ایشالا همه ی ما جزو بهشتیا باشیم 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی